Konto dla seniora. Jakie powinno być?
W 2012 roku Narodowy Bank Polski zlecił przygotowanie raportu badającego postawy Polaków powyżej 60. roku życia wobec obrotu bezgotówkowego. Już wtedy wyniki badania wskazywały na rosnący trend korzystania z bankowości elektronicznej wśród starszych osób. 45% osób, które korzystały z internetu w tej grupie, korzystała jednocześnie z e-bankowości. Oznacza to, że starsi klienci nie boją się zmian i radzą sobie dobrze w cyfrowym świecie. Nie dziwi zatem, że na rynku finansowym pojawiły się oferty kont dla seniorów. Jednak jakie kryteria przyjąć, aby wybrać właściwy produkt?
Pomimo że seniorzy stawiają czoła zmianom technologicznym, wciąż stanowią specyficzną grupę klientów. W poszukiwaniu idealnego rachunku bankowego należy zwrócić uwagę na kilka elementów, które dopasowują się do tempa życia starszych osób.
Konto dla seniora. Cechy dobrego rachunku
Co jest ważne dla emerytów i starszych rencistów? Oto lista najważniejszych cech idealnego konta dla seniora!
- Jak daleko jest bank?
Starszy wiek wiąże się często z ograniczoną mobilnością. Podczas szukania oferty konta dla seniora, bliskość banku, w którym klient może załatwić swoje sprawy, jest kluczowa. Oprócz mniejszego dystansu seniorzy wciąż cenią sobie możliwość bezpośredniej rozmowy z doradcą. Ogromną wartością dla tej grupy klientów jest wzajemne zaufanie.
- Czy trzeba płacić za prowadzenie rachunku bankowego?
Konto dla seniora nie może stawiać warunków, których klient nie spełni. Przy wyborze rachunku, warto zwrócić uwagą, czy bank wymaga np. regularnych przelewów na konto lub dotrzymywania limitów zakupów. Konto dla seniora powinno być bezpłatne.
- Czy trzeba płacić za usługi bankowe?
Seniorzy mogą chcieć korzystać z bankomatów, wpłat i wypłat gotówki w placówce banku, otwierać subkonta, czy zmieniać karty płatnicze. Jeśli osoba starsza ma być za każdą taką operację obciążana opłatami, to prędzej czy później będzie szukać oferty, która usługi bankowe proponuje za darmo.
- Czy trzeba korzystać z karty płatniczej?
Wielu seniorów nie ufa kartom płatniczym. Jeśli więc bank daje łatwą możliwość rezygnacji z takiej karty, to jest to sygnał, że warto rozpatrzeć ofertę tej instytucji.
- Czy wraz z kontem klient dostaje jakieś bonusy?
Warto szukać rachunku, który oferuje konkretne bonusy. Przykładem może być darmowy pakiet medyczny lub rabaty w aptekach.
Jak otworzyć konto dla seniora?
Otwarcie konta dla seniora jest proste. Wystarczy przygotować odpowiednie dokumenty potwierdzające tożsamość (najczęściej dowód osobisty wystarczy) i wypełnić wniosek o otwarcie ROR-u. Lista dokumentów do podpisania naturalnie jest dłuższa, bo banki muszą mieć informacje np. o udzielonych pełnomocnictwach czy dyspozycji na wypadek śmierci.
Instytucje finansowe dopasowują się do preferencji klienta i dają możliwość założenia rachunku:
- przez Internet,
- w placówce,
- przez telefon.
Gdzie szukać konta dla seniora?
Które instytucje oferują seniorom atrakcyjne konta? Oto 3 przykłady!
- Bank Pocztowy: Pocztowe Konto Aktywny Nestor
Dla osób po 60. r.ż. to idealnie dopasowana propozycja. Brak opłat za prowadzenie rachunku, darmowe wpłaty i wypłaty pieniędzy na poczcie lub w placówkach Banku Pocztowego, bezpłatna karta do konta, a także zwrot do 50 zł w specjalnych programach. Wyróżnik? Pieniądze może także dostarczyć listonosz!
- Bank Zachodni WBK: Konto Jakie Chcę
W zeszłym roku bank wycofał z oferty Konto Aktywni 50+. Potrzeby seniorów może bowiem zaspokajać prostym i wygodnym Kontem Jakie Chcę. Darmowe usługi bank zestawił z możliwością włączenia automatycznego oszczędzania, możliwością otrzymania 1% zwrotu za rachunki opłacane z konta: gaz, prąd, internet/TV/Telefon oraz kartą płatniczą dopasowaną do potrzeb seniora.
- Eurobank: konto na co dzień
Właściciel konta na co dzień ma za darmo usługi we wszystkich bankomatach w kraju i w sieci Euronet, kartę do konta oraz przelewy do innego banku oraz zlecenia stałe przez Internet, mobilnie oraz w placówce. Osoby po 65 r.ż. za prowadzenie rachunku płacą tylko 5 zł.
Jakie powinno być konto dla seniora?
Wielu seniorów wciąż podchodzi z rezerwą do usług bankowych. Pieniądze trzymają w domu, zamiast bezpiecznie na rachunku bankowym. Nie dziwi więc postawa instytucji finansowych, które wychodzą do takiego klienta i dostosowują swoje usługi pod kątem bezpieczeństwa, opłat czy innych bonusów. Warto skorzystać z powyższych podpowiedzi i zacząć przygodę z bankowością od właściwego wyboru konta.(nf)