Jak zastrzec kartę płatniczą?
Nie wiesz, co stało się z twoją kartą płatniczą? Zgubiłeś ją lub zostałeś okradziony? Czym prędzej ją zastrzeż! Jak to zrobić krok po kroku, dowiesz się z tego artykułu.
W życiu przytrafiają się różne sytuacje. Możesz zgubić portfel, paść ofiarą kieszonkowca lub wyłudzenia danych, osoba nieuprawniona może znać numer twojej karty i numer CVV2/CVC2… Dzięki wiedzy o tym, jak zastrzegać kartę płatniczą, ochronisz swoje pieniądze przed kradzieżą.
Każda osoba posługująca się kartą płatniczą, powinna także mieć świadomość, że może odzyskać skradzione pieniądze. Jednym z warunków jest oczywiście wykazanie przed bankiem, że odpowiednio zadbała o bezpieczeństwo karty – np. nie podawała nikomu kodu PIN czy nie opublikowała w mediach społecznościowych zdjęć swojej karty. Niektóre banki wprowadzają w regulaminie usług zapisy o obowiązkowym zgłoszeniu faktu zagubienia karty płatniczej na policję.
Procedura zastrzegania karty płatniczej
Proces zastrzegania jest bardzo prosty. Właściciel karty musi skontaktować się ze swoim bankiem lub wydawcą karty, poinformować o swoich zamiarach i postępować zgodnie z instrukcjami. Sprawdziliśmy na przykładzie ING Banku Śląskiego, jak wygląda to w praktyce.
W ING Banku Śląskim możesz zastrzec kartę na 3 sposoby:
- przez internet w systemie bankowości internetowej,
- dzwoniąc na infolinię,
- w dowolnym oddziale banku.
Zastrzeżenie karty jest nieodwracalne.
Osobną usługą jest czasowe zablokowanie karty. Na odblokowanie masz 30 dni – po tym terminie karta jest automatycznie zastrzeżona. W jakiej sytuacji może ci się to przydać? Np. gdy w pokoju hotelowym planujesz zostawić swój portfel i wyjść na cały wieczór.
Zastrzeganie karty płatniczej przez internet w ING Banku Śląskim
- Zaloguj się na swoje konto w serwisie internetowym
- Z menu głównego wybierz pozycję „Karty” i właściwą kartę do zablokowania
- Kliknij „zastrzeż kartę” i potwierdź ponownie tę operację.
Zastrzeganie karty płatniczej przez telefon w ING Banku Śląskim
- Wybierz numer +48 32 357 00 12
- Podaj pracownikowi infolinii dane, które pomogą zidentyfikować cię oraz kartę do zastrzeżenia, przykładowo: PESEL, numer karty, imię i nazwisko widniejące na karcie, datę ważności karty.
- Zastrzeżenie następuje automatycznie podczas rozmowy.
Zastrzeganie karty płatniczej w oddziale banku
Klient nie dokona zastrzeżenia karty bezpośrednio w oddziale banku. Kiedy przyjdzie w tej sprawie, specjalista połączy go z infolinią i przejdzie cały proces zastrzegania, zgodnie ze standardami banku. Klient nie otrzymuje pisemnego potwierdzenia zastrzeżenia karty. Jeżeli chciałby je otrzymać, bank przyjmie taką dyspozycję.
W Polsce działa System Zastrzegania Kart – zastrzegam.pl. Dzwoniąc pod numer +48 828 828 828, szybko połączysz się ze swoim bankiem, aby zablokować nieuprawniony dostęp do swojej karty. System jest dostępny całodobowo; połączysz się także zza granicy, wystarczy wybrać prefiks +48.
Co dzieje się z zastrzeżoną kartą płatniczą?
Bank otrzymując informację o chęci zastrzeżenia karty, uniemożliwia dokonywanie transakcji płatniczych. Niektóre sklepy stacjonarne korzystają jednak z terminali płatniczych offline. Oznacza to, że nie sprawdzają na bieżąco czy na koncie płatnika są odpowiednie środki. Jeśli więc po zastrzeżeniu karty takie transakcje nastąpiły, możesz zwrócić się do banku z reklamacją.
Co na to prawo? 20 grudnia 2018 wchodzą w życie nowe przepisy ograniczające odpowiedzialność właściciela karty płatniczej za nieautoryzowane transakcje. Aktualnie do momentu zastrzeżenia karty debetowej bank nie zwraca pieniędzy za transakcje poniżej 150 euro (około 640 zł). Pod koniec roku kwota ta zostanie obniżona do 50 euro (około 214 zł). Również reklamacje klientów będę rozpatrywane w krótszych terminach:
- do 15 dni roboczych dla usług płatniczych (z możliwością wydłużenia do 35),
- do 30 dni kalendarzowych dla pozostałych usług (z możliwością wydłużenia do 60).
W chwili zastrzeżenia karty całkowitą odpowiedzialność za wszystkie nieuprawnione transakcje przejmuje na siebie bank. Klientowi pozostaje zatem zamówić nową kartę płatniczą.
Kto może zastrzec kartę płatniczą?
Czy ktoś poza właścicielem karty może ją zastrzec? Owszem. Jeśli karta dostała się w ręce przypadkowej osoby, to właśnie znalazca może ją zastrzec – pod warunkiem podania imienia i nazwiska lub innych danych, które pomogą w jego identyfikacji.
Co zrobić po zastrzeżeniu karty?
Po poinformowaniu banku o tym, że nie chcesz, aby dana karta była aktywna, pozostaje już tylko zamówić nową kartę. Nie mamy bowiem możliwości więcej jej używać.
Warto też, abyś zabezpieczył się na przyszłość:
- ubezpiecz nową kartę od kradzieży,
- nie ustanawiaj swojej daty urodzenia czy prostej kombinacji cyfr jako PIN-u,
- nie przechowuj PIN-u razem z kartą,
- zapisz w pamięci telefonu numer do swojego banku lub do Systemu Zastrzegania Kart (+48 828 828 828),
- dopasuj limity transakcji do swoich potrzeb.
Nie trać czasu, gdy zauważysz, że z twojego konta znikają pieniądze. Skontaktuj się ze swoim bankiem tak szybko, jak to możliwe i zastrzeż kartę płatniczą. Jeśli masz trudności, żeby znaleźć numeru do banku, skorzystaj z Systemu Zastrzegania Kart. Po zastrzeżeniu karty płatniczej upewnij się, że bank zwrócił ci wszystkie należne ci pieniądze.(nf)